Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
28.09.2013 12:09 - Всичко е Вяра
Автор: magicktarot Категория: Други   
Прочетен: 5982 Коментари: 13 Гласове:
15


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
 Доста често можем да чуем израза: "Аз не вярвам." Или - "не съм вярващ."

И човекът, изказал тази констатация, си вярва. Разбира се, под "не вярвам" най-често се подразбира - не вярвам в Бог, в чудеса, в тайни и загадки, в недоказани от науката феномени, и прочие.

Интересното е, че човекът си вярва, че не вярва...

Погледнато от определен ъгъл обаче, май всяко едно наше действие се осъществява, защото просто вярваме. Често - без да го съзнаваме.

Например: взимам си от хладилника една бира. Аз не знам дали това наистина е бира. Да, етикетът и магазина, от който съм я взела, ми дават някаква сигурност, че това е именно това питие, а не нещо друго. НО РЕАЛНО! АЗ НЕ ЗНАМ, ЧЕ ТОВА Е БИРА. Не съм направила химически анализ, за да се уверя, че формулата на течността отговаря на формулата на бирата. Пия на доверие. Т.е. извършвам действието пиене на бира, опирайки се изцяло на вярата...

Друг пример: тръгвам да вървя. Подавам единия крак напред. И съм сигурен, че той ще стъпи на твърда земя. ...
Още малко за вярата: ТУК
...



Тагове:   вяра,   бира,   ходене,   соня петрова,   аеиа,


Гласувай:
15



Следващ постинг
Предишен постинг

1. mt46 - Май си противоречиш -
28.09.2013 13:06
"Така че: никога не вярвам, когато някой ми каже, че не вярва...." :)
И изневярата ли е вяра?... :)
цитирай
2. magicktarot - 1. georgedt
28.09.2013 13:12
Кое точно е мислене, Georgedt? Може ли да има вярване/вяра без да има мислене?
ОБщо взето - не разбирам коментара Ви. Ако намеквате, че не разбирам и не използвам правилно думите - нищо не мога да направя по въпроса. :) (Явно Вие, като ядете и пиете нещо, купено от магазина, знаете реално химичния състав на стоката, а не я ядете на гола вяра;)

Поздрави и благодаря за коментара!
цитирай
3. vmir - Нещо напълно аналогично на този постинг
28.09.2013 14:50
смятах да напиша като коментар към вчерашния ти постинг, затова направо да добавя по-същественото, което при теб липсва: вярата е истина, дори когато е най-нелепата вяра на света. Науката и знанието са не по-малко вяра от религията, а в последно време като че ли са станали повече вяра от самата религия. Удивително голям е броят на хората, които смятат за продукт на собствения си разум пропагандни внушения и дори свръх банални повторения, а мнозина възприемат баналността, с която ги заливат и давят от десетилетия като "доказателство" за липса на мислене в онези, които отдавна са разпознали примитивните интрижки на прилепчивата пропаганда, пробутвана на примитивите за здрав разум или собствено мнение.

Вярно казва Вонегът, че проблемът с тъпите копелета е, че са толкова тъпи, че не могат да допуснат, че може да има и умни.
цитирай
4. stela50 - Споделям написаното, харесаха ми размислите ти ... всичко е вяра...
28.09.2013 17:37
Това "всичко" разбира се никога не може да е абсолютно
и зависи от обективното, или субективно възприемане,
изводи, търсене ... има още много примери, които биха доказали
твоите твърдения, има и такива навярно, които ще ги подложат
на съмнение, това е характерно за човека, за науката ... за живота.
От мен поздрави, Магична !
цитирай
5. magicktarot - Re: Благодаря ви! :)
28.09.2013 18:37
2. mt46 Марине, привет! :) Да, има противоречие, много се радвам, че си го забелязал. Нарочно съм го сложила - като заигравка със самата себе си. ;) А изневярата - май може да се разглежда като вяра, ха ха! :))) Най-малкото - ако изневерявайки вярваш, че никой няма да разбере! :)))

===

4. vmir Вмире, много точно допълнение, благодаря ти - не исках да го казвам пряко, но наистина и това имам предвид - че и в политиката, и в обществения живот огромен процент от нещата се крепят и творят от вярата - вярата на ахмаците, които, както казваш, са убедени, че това са си лично техни мисли, казващи им, че тоя и оня ще ги оправи. И съответно давайки власт на същия този. Вярата е Сила. (Доверието е, образно, дясна ръка на Вярата). Темата е дълга, както повечето подобни. Поздрави! :)

==

5. stela50 Благодаря ти, Звездна! :) Абсолютно съм съгласна, че това "всичко" е невъзможно в повечето случаи. :) ИЗползвам го в заглавието като имитация на "всичко е любов". По убеждения съм против обобщаването - действително нещата в живота са твърде разнообразни и богати, за да бъдат сложени под един знаменател.
цитирай
6. evrazol - Вярата е съмнение, че нещата в де...
29.09.2013 01:12
Вярата е съмнение, че нещата в действителност са такива, каквито опитът, традицията и предстамине ни, казват че са.
Съмнението е вяра, че нещата в действителност не са такива, каквито опитът, традицията и представите ни, казват че са.

Още веднъж за неразбралите:

Вярата /в Бог/ е съмнение в онова, което знаем.
Съмнението /в Бог/ е вяра в това което знаем.

Следва, че вярата и съмнението са едно и също нещо по отношетие на онова, което знаем. Като двете страни на една и съща монета. И понеже няма монета с една страна, в момента в който изчезне вярата, изчезва и съмнението и обратно.

За да стане още по-лесно, ще заменя вярата с истина и съмнението с лъжа. Атеистите могат да заменят пък съмнението /неверието, или както там го наричат/ с истина, а вярата в лъжа. Сега мислещите /а не твърдо вярващите нека напранят следния експеримент: Напишете на едната страна на един празен лист думите: "Написаното от другата страна е лъжа!". Т.е. аз не вярвам на твърдението от другата страна. На другата страна на листа напишете: "Написаното от другата страна е истина". В смисъл - аз вярвам на твърдението написано от другата страна. Сега мислещите да решат задачата - Кое от двете твърдения е вярно, ако се позовем на него?

Ако не намерите решение, ще се наложи да приемете, че вярата, или съмнението са отношение към нашите знания. Т.е. без знанията не съществуват нито вяра, нито съмнение. Ето защо е било забранено дървото на познанието! За да няма вяра и съмнение.

Познанието е онова, което формира представите за добро и зло. Т.е. то поставя рамките на мисленето. И единствено успяващите да мислят извън тези рамки могат да твърдят нещо за Рай и Бог, но за сега не са се появили такива :)
цитирай
7. magicktarot - Благодаря ти, Евразоле!
29.09.2013 11:38
Страхотни илюстрации на нещата!

И за монетата с една страна, и за листа - и двете задачи могат да се разглеждат като ДЗЕН, поне на мен такива ми се струват. Логичният разум се сблъсква със самия себе си и следва - условно - просветлението. (между другото, дзен будистки монаси, и други подобни имат описания за Рай и Бог, в Библията също има :)
цитирай
8. sestra - Обикновено си те оставям за по-свободно време,
29.09.2013 13:48
заради необходимостта спокойно да се потопя в интересните ти разказчета - хрумки. А този път си анекдотично кратка и повече от убедителна. Абсолютно точно и прозорливо, Соня, вярвам, че е така ;)
цитирай
9. magicktarot - Благодаря ти, Стани! :)))
29.09.2013 15:05
Вярвам ти, че вярваш, ах тиии! :)))
цитирай
10. vmir - 7. get,
29.09.2013 15:25
get написа:


"Не е задължително да сте луд - но, "в нашата фирма" ... това помага !"

- С усмивка ! - от Гет :))


Обичам да ме вземат за луд. Знаейки откъде съм минал, за да стигна до лудостта, тя ми е доказателството, че съм на прав път и понякога страдам, когато ме намират нормален. Нямам предвид отношението, мотивирано от злоба или корист. :)
цитирай
11. vmir - 8. evrazol,
29.09.2013 15:32
evrazol написа:
Вярата е съмнение, че нещата в действителност са такива, каквито опитът, традицията и предстамине ни, казват че са.
Съмнението е вяра, че нещата в действителност не са такива, каквито опитът, традицията и представите ни, казват че са.

Още веднъж за неразбралите:

Вярата /в Бог/ е съмнение в онова, което знаем.
Съмнението /в Бог/ е вяра в това което знаем.

Следва, че вярата и съмнението са едно и също нещо по отношетие на онова, което знаем. Като двете страни на една и съща монета. И понеже няма монета с една страна, в момента в който изчезне вярата, изчезва и съмнението и обратно.

За да стане още по-лесно, ще заменя вярата с истина и съмнението с лъжа. Атеистите могат да заменят пък съмнението /неверието, или както там го наричат/ с истина, а вярата в лъжа. Сега мислещите /а не твърдо вярващите нека напранят следния експеримент: Напишете на едната страна на един празен лист думите: "Написаното от другата страна е лъжа!". Т.е. аз не вярвам на твърдението от другата страна. На другата страна на листа напишете: "Написаното от другата страна е истина". В смисъл - аз вярвам на твърдението написано от другата страна. Сега мислещите да решат задачата - Кое от двете твърдения е вярно, ако се позовем на него?

Ако не намерите решение, ще се наложи да приемете, че вярата, или съмнението са отношение към нашите знания. Т.е. без знанията не съществуват нито вяра, нито съмнение. Ето защо е било забранено дървото на познанието! За да няма вяра и съмнение.

Познанието е онова, което формира представите за добро и зло. Т.е. то поставя рамките на мисленето. И единствено успяващите да мислят извън тези рамки могат да твърдят нещо за Рай и Бог, но за сега не са се появили такива :)


Уф, увлякъл си се в посока на софистиката, а не трябваше. Нещата имат и логично обяснение, но в границите или контекста на системата или проблематиката, която обхващат. Което изисква ясно разграничаване на областта и условията на валидността им. Малцина имат търпението и упоритостта да го направят, защото това иска построяване на нови граници, а всеки си пази старите.
цитирай
12. vmir - 6. magicktarot,
29.09.2013 15:45
Отвъд печалните случаи на представяне на допотопни пропагандни клишета за оригинални и актуални творения на собствената мисъл, винаги съществуват и допотопни предразсъдъци, върху които са построени научни аксиоми и постулати под формата на обобщения на хилядолетния опит на човечеството, които са не по-малко вяра от вярата в религиозните доктрини. Именно вярата в тези аксиоми и постулати, чрез продължителните полезни практически резултати от приложението им, ги прави истина - докато друго решение не ги обезсмисли и не покаже, че не са били самата света истина, за каквато са ги смятали до момента.
цитирай
13. evrazol - vmir
29.09.2013 15:51
Не знам къде видя софистика, понеже това, което съм написал е логично обяснение. С претенции за общовалидност. Язък, че толкова се старах.
цитирай
14. vmir - 15. evrazol,
29.09.2013 17:02
evrazol написа:
Не знам къде видя софистика, понеже това, което съм написал е логично обяснение. С претенции за общовалидност. Язък, че толкова се старах.


Възможно е аз да съм в грешка, видя ми се разтегливо и в това му намерих единствения кусур. Иначе съм съгласен, разбира се, просто имам навика да търся възможно повече конкретност и смятам, че поне една идея в тази насока винаги е добре дошла. И това няма отношение към качеството на написаното от теб.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: magicktarot
Категория: Забавление
Прочетен: 2719113
Постинги: 353
Коментари: 5567
Гласове: 14953